Soitinten Kuningatar – Jännittävä, Inspiroiva ja Ennen­kuulumaton

Urut on feminiini, ainakin saksaksi: ”die Orgel”, samoin ”die Kunst” (taide), ”die Vielfalt” (monipuolisuus) ja ”die Musik” (musiikki). Varmaankin sen vuoksi urkuja kutsutaan myös soitinten kuningattareksi. Hyvää naistenpäivää! Urkurina ja aikamme musiikin esittäjänä sydämeni sykkii urkutaiteelle ja nykymusiikille. Yhteistyö aikamme säveltäjien kanssa uuden urkuohjelmiston aikaansaamiseksi on intohimoni.

Miten ilahtunut olinkaan, kun sain tietää, että Suomen merkittävimpiin säveltäjiin kuuluva Kaija Saariaho oli vuonna 2014 päätynyt säveltämään teoksen uruille ja orkesterille. Kolmen maineikkaan kansainvälisen orkesterin yhteistilaus oli mahtava uutinen.

Miten pettynyt sitten kuitenkin olin, kun kuulin, että Saariahon Maan varjot saisi Suomen ensiesityksensä Musiikkitalon konserttisalissa, paikassa, jossa urut loistavat poissaolollaan. Artikkelissani Kaija Saariaho ja urut (Rondo 5/2015) säveltäjä kertoi mm. siitä, että Kent Nagano halusi niin kovasti esittää Maan varjot Musiikkitalon konserttisalissa siitä huolimatta, että hän tiesi siellä olevan vain digisoittimen.

Artikkelissa Kaija Saariaho totesikin olevan skandaali, että konserttisalissa ei ole urkuja. ”Uruistahan tulee fyysinen tunne, kun sali resonoi urkujen kanssa”, hän kuvaili ja ilmoitti heti olevansa mukana urkuprojektin suojelijana. Se, mitä en osannut aavistaa haastatellessani häntä artikkelia varten, oli että hän ryhtyisi suurella lahjoituksellaan koko projektin moottoriksi ja saisi mukaan monia muitakin rahoittajia.

Näin ollen Kaija Saariaho mahdollistaa uudet konserttisaliurut, joilla kuullaan tulevaisuudessa hänen videotervehdyksensä mukaan ”monipuolista ja uutta musiikkia”. Toivon hartaasti, että tämä toive toteutuu. Tein jo vuosi sitten yhdessä mieheni säveltäjä Veli Kujalan kanssa videon uruista, jotka on erityisesti tarkoitettu uuden musiikin esittämiseen. Kyseessä on Saksan Kasselin kaupungin St. Martinin kirkon urut, joilla voi kuitenkin esittää monipuolisesti erityylistä urkumusiikkia kuten osoitan videon alussa.

Kyseisten urkujen monista hienoista ominaisuuksista nostaisin tässä yhteydessä esille ilmapaineen säätimet, kutsumamme ”stop-position-remembering” Setzer-kombinaatiot eli ”äänikertakytkimien asentoja muistava” rekisteröintien tallennus sekä neljäsosasävelaskelsormio. Kasselin soitin on toteutettu suurella tinkimättömyydellä. Ilmapaineen säädin, joka tarjoaa säveltäjille sointeja, joita emme tässä vaiheessa edes vielä osaa kuvitellakaan, on rakennettu jokaiselle pillistölle erikseen. Jokaisen pillistön (pillikokoelman, jota soitetaan usein yhdeltä koskettimistolta) ilmavirtaa voidaan säätää erikseen.

Toiseksi mainitut Setzer-kombinaatiot mahdollistavat rekisteröintien eli urkujen erilaisten sointiyhdistelmien tallentamisen tietokoneelle. Niiden avulla sointeja voidaan vaihtaa nappia tai jalkapoljinta painamalla hyvinkin nopeasti. Tämä systeemi on käytössä jo monta kymmentä vuotta, mutta uutta on, että äänikertakytkimien asennotkin voidaan tallentaa. Tällöin voidaan määritellä, miten paljon ilmaan pääsee tietynlaisiin pilleihin. Edellä mainittu ominaisuus yhdistettynä koskettimistojen ilmanpaineen säätimiin (ali- ja ylipaine ovat mahdollisia) synnyttää hyvin jännittäviä akustisia ilmiöitä ja muodostaa inspiroivan pelikentän säveltäjien luovuudelle.

Neljäsosasävelaskelsormiossa on 12 sävelen sijasta 24 säveltä oktaavissa. Kasselin ¼-sävelaskelsormio käsittää neljä äänikertaa. Kun pääsen konsertoimaan kyseisillä uruilla, tulen kokeilemaan, miten nämä neljä äänikertaa soivat kirkossa ja miten helposti tällä hieman erilaisella sormiolla pystyy soittamaan. Opettelen siis mikrotonaaliset kappaleet mentaaliharjoittelun avulla, ennen kuin pääsen soittamaan niillä uruilla päivää ennen konserttia. Kokoan kokemuksiani sitten uuteen videoon, jossa esittelen sormiota tarkemmin.

Odotan jo innolla, miten paljon blogissani mainituista ominaisuuksista päätyy uusiin konserttisaliurkuihin ja kuinka uraauurtava tästä Suomen soitinkuningattaresta tuleekaan.

Susanne Kujala
Susanne Kujala on nykymusiikkiin erikoistunut konserttiurkuri. Hän toimii myös The Finland Chapter of the American Guild of Organists (AGO Finland) -yhdistyksen puheenjohtajana.

Kuva: Maarit Kytöharju


Onko urut naisten vai miesten soitin?

Katso Susanne Kujalan vastaus videohaastattelusta:

 

Facebook
Twitter
LinkedIn