Orgelmusikens historia sträcker sig rentav tusentals år bakåt i tiden. Ursprungligen spelades orgelmusik i bakgrunden vid gladiatorkamper i Antikens Grekland. De antika orglarna var hydrauliska vattenorglar vars pipor inte kunde regleras – antingen klingade alla pipor eller ingen alls. Den ursprungliga modellen var alltså mycket enkel jämfört med dagens orglar. Det var dock en betydelsefull uppfinning på sin tid. Orgeln och orgelmusiken har alltid varit en utmaning såväl ifråga om det konstnärliga som det tekniska utförandet. I alla tider har orgeltekniken varit extremt komplicerad i förhållande till sin tids tekniska kunnande.
Konstmusik på orgel har alltid uppskattats. Dess ställning stärktes av den västliga kyrkan som började använda orgeln på 1200–1300-talet. Innan konsertmusiken uppstod på 1800-talet lyssnade man på musik främst vid hoven och i kyrkorna (med undantag för folkmusik). För vanliga människor var kyrkan den plats där man lyssnade på musik. Om man betänker att det var relativt tyst överallt annars så blev det en stark upplevelse att höra orglarnas kraftfulla klanger i kyrkorna.
Man har alltid tänkt sig att orgeln i viss mån kunde ersätta orkestern. Därför kom orgelstämmorna att efterlikna olika instrument och körmusik.
Den finländska orgelkompositions- och -spelkonsten utvecklades på 1800–1900-talet. Richard Faltin och Oskar Merikanto är två av de mest kända finländska orgelkonstnärerna. I Finland har orgelmusiken en stark ställning och det skrivs mycket ny musik. Många är intresserade att komponera för orgel.
Finland har goda förutsättningar för att utveckla orgelmusiken, till exempel jämfört med katolska länder där kyrkorna inte har yrkesorganister. I Paris, till exempel, finns det fina kyrkor och goda organister men dessa spelar inte orgel som huvudsysselsättning utan som bisyssla. I Finland studerar man till yrkesorganist och varje församling har sin egen. Församlingarna vårdar också sina orglar. Samma sak gäller även i övriga lutherska länder och Tyskland.
I Holland till exempel förhåller sig den kalvinistiska kyrkan negativt till konstmusik och under reformationen ville kyrkan rensa ut den katolska erans instrument. Staden gick emellertid in och köpte instrumenten. Därför är det fortfarande så i Holland att inom de flesta kyrkor äger församlingen kyrkan och staden orgeln och avlönar organisten. Staden ordnar även orgelkonserter i kyrkor men då fungerar kyrkan som enbart som konsertsal och har ingen koppling till det andliga. Man kan sålunda även ha barservering i kyrkan. För finländarna är kyrkan dock alltid en helig plats.
Den största orgeln i Finland finns i Lappo domkyrka. På 1950–60-talen moderniserades orglarna och gamla orglar monterades ned – inte alltid till det bästa. Välkända orglar finns i huvudstadsregionens kyrkor och i allmänhet i de stora kyrkorna, dit hör orgeln i Åbo domkyrka. Orglarna i medelstora kyrkor har vanligen 30–40 orgelstämmor. Orgeln i Helsingfors domkyrka har 50 orgelstämmor.
Insamlingens tillståndsmottagare och arrangör: Stiftelsen Musikhuset i
Helsingfors (Helsingin Musiikkitalon säätiö sr)
Tillståndsnummer: RA/2017/1355
Giltighetstid: 1.1.2018-31.12.2020
Tillståndet utfärdat av: Polisinrättningen i Helsingfors
Giltighetsområde: Helsingfors/Musikhuset i Helsingfors
Our site uses cookies. Learn more about our use of cookies: cookie policy – ACCEPT