Taideteos, jolla tuotetaan taidetta

Maailmanluokan uruilla tuotetaan upeaa ja monipuolista musiikkitaidetta. Helsingin Musiikkitalon uudet urut ovat kuitenkin taideteos jo itsessään: urkujen julkisivun kaarevat elementit herättävät huomion ja jäävät mieleen. Niillä on myös tärkeä funktio, sillä kyse on soivista pilleistä ja urkujen ilmakanavista.

Fasadipillien ainutlaatuinen muotokieli edellytti soveltuvan materiaalin sekä luotettavan, joustavan ja kustannustehokkaan valmistusmenetelmän löytämistä. Musiikkitalon urkujen näyttävät fasadipillit on 3D-tulostettu kotimaisesta UPM Formi 3D -biokomposiitista. Se osoittautui erinomaiseksi valinnaksi, sillä biokomposiitin sisältämät hienot selluloosakuidut helpottavat suuren mittakaavan 3D-tulostusta, ja materiaalin vähäinen kutistuminen, nopea jäähdytys ja itseään koossapitävät ominaisuudet mahdollistavat monimutkaisen elementtien tuottamisen tehokkaasti. Vastuullisuuskin oli tärkeä näkökulma materiaalia valittaessa. 3D-tulostamalla hukkamateriaalia syntyy minimaalisesti, ja puupohjaisen biokomposiitin käyttö mahdollistaa 100 % kiertotalouden. 

Urkujen hopeanhohtoisina loistavat fasadipillit ovat hienot myös väritykseltään. UPM Formi 3D -biokomposiitin puun kaltaiset ominaisuudet ja matta pinta sopivat monenlaiseen jälkikäsittelyyn. Materiaalia voi maalata, vahata, jyrsiä, hioa tai pinnoittaa lähes kaikilla puulle sopivilla pinnoitteilla. Urkujen kohdalla kaikkein tärkeimmät ovat kuitenkin akustiset ominaisuudet. Urkuja testanneet musiikin huippuammattilaiset tietävät kertoa, että nekin ovat tässä materiaalissa kohdillaan.

Kaiken kaikkiaan uruissa on puukomposiitista 3D-tulostamalla valmistettuja kanavia ja pillejä peräti 260 metriä, ja urut lukeutuvatkin kooltaan maailman suurimpien modernien konserttisaliurkujen joukkoon. Yhteensä 4,4 miljoona euroa maksaneet urut otetaan käyttöön juhlakonsertissa 1.1.2024.

Me UPM:ssä halusimme tukea uruilla tehtävää taidetta ja osallistua Musiikkitalon säätiön lahjoituskampanjan. Olemme nimikoineet urkujen upeat fasadipillit kokonaisuudessaan. Musiikkitalon säätiön kampanjan tuotto käytetään uruilla soitettavaan musiikkiin ja urkutapahtumiin. 

Pian saadaan upeat urut soimaan, tervetuloa ihastumaan!

Hanna Maula
VP, Communications and Brand, UPM

Facebook
Twitter
LinkedIn